جواب سوالات درس ناظم و منظوم تفکر و سبک زندگی هفتم راهنمایی
جواب گفت و گو کنید صفحه ۱۱۴ درس ناظم و منظوم تفکر و سبک زندگی هفتم راهنمایی
سوالخود را در دامان طبیعت تصوّر کنید و هر بار خود را در یکی از سه موقعیت زیر مجسّم کنید.
پاسخ- موقعیّت اوّل: یک تخته سنگ کنار یک کوه و یک تخته سنگ کنار یک درخت
- موقعیّت دوم: یک تخته سنگ کنار یک کوه و یک تخته سنگ روی یک رودخانهی کوچک؛ به طوری که مثل یک پل بتوان از روی آن گذشت.
- موقعیّت سوم: تعداد زیادی سنگ که روی هم ریخته شده و تعدادی سنگ که همانند استوانه روی هم قرار گرفته اند.
اوّلین چیزی که در برخورد با موقعیت اوّل به ذهن شما میرسد، چیست؟
پاسخاینکه تخته سنگ بخش کوچکی از کوه است . میتوان آن را جابجا کرد و جاهای مختلف انتقال داد.
سوالاین سنگ ها چگونه در این مکانها قرار گرفتهاند؟ تمام فرضیه ها را در نظر بگیرید؛ سعی کنید فرضیههای خلّاق و متنوّعتری بیان کنید.
پاسخشاید شخصی با هدفِ نشستنِ خودش، یک تخته سنگ را جدا کرده و کنار درخت برده باشند.
جواب صفحه 115 درس ناظم و منظوم تفکر و سبک زندگی هفتم راهنمایی
سوالاوّلین چیزی که در برخورد با موقعیت دوم به ذهنتان میرسد، چیست؟
پاسخاینکه انسانها برای عبور خودشان از روی رودخانه از تختهسنگهای موجود در طبیعت استفاده کردهاند.
سوالاوّلین چیزی که در برخورد با موقعیت سوم به ذهنتان میرسد، چیست؟
پاسخنظم و ترتیبی که انسانها در چینش سنگها بر روی هم به کار بردهاند.
سوالهر سه موقعیت را با هم مقایسه کنید و توضیح دهید چه شباهتها و تفاوتهایی بین آنها وجود دارد؟
پاسخشباهتشان این است که در تمام این موقعیتها انسان با طبیعت سروکار داشته است.
تفاوتی که بین آنها وجود دارد این است که در موقعیت اول و دوم نظمی وجود ندارد اما در موقعیت سوم نظم وجود دارد. همچنین در موقعیت دوم و سوم یک هدف وجود دارد که به خاطر آن سنگها در آن موقعیتها قرار گرفتهاند.
جواب سوالات صفحه ۱۱۵ درس ناظم و منظوم تفکر و سبک زندگی هفتم راهنمایی
سوال✅ آیا مشاهدات ستاره شناسان منجر به کشف پلوتون شد یا محاسبات ریاضیدانان؟
پاسخبه نظر من هر دو به کشف پلوتون کمک کردهاند.
سوالمسئله ی ریاضیدانان چه بود که سبب شد سیاره ی نپتون و پلوتون کشف شود؟
پاسخبینظمیهایی در مدار اورانوس وجود داشت که مطابق نظریههای فیزیکی نبود و ریاضیدانان میخواستند بفهمند علت این بینظمی چیست.
سوالچرا دانشمندان به دنبال علت این بی نظمی می گشتند؟ چه واقعیتی باعث شده بود که آنها وجود سیاره ای را پیشبینی کنند؟
پاسخزیرا فرضِ دانشمندان بر این بود که بین اجزای مختلف کیهان و سیارههای مختلف یک رابطه وجود دارد و حالا که این رابطه و نظم برهم خورده بود موجب شد تا برای دانشمندان سوال ایجاد شود و در نتیجه برای پاسخ دادن به این سوال به دنبال کشف سیاره رفتند.
جواب فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه ۱۱۶ درس ناظم و منظوم تفکر و سبک زندگی هفتم راهنمایی
سوالموضوع فعالیت سنگ ها و کشف سیاره ی پلوتون را با هم مقایسه کنید و بگویید چه تفاوت ها، شباهت ها و رابطه هایی بین این دو مثال وجود دارد؟
پاسخدر هر دو فعالیت با مفهوم هدفمند بودن و نظاممند بودنِ خلقت آشنا شدیم. با این تفاوت که در مثال سنگها، نظمِ موجود حاصل فعالیتِ انسان بود اما مثال دوم، ما را به تفکر در موردِ نظم کیهانی وادار کرد و فهمیدیم که خلقت و جهان آفرینش، یک آفرینندهی ناظم دارد.
از این دو مثال متوجه شدیم که جهان آفرینش متشکل از نظامهای کوچک و بزرگی است که با یکدیگر رابطه دارند.
جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۱۶ درس ناظم و منظوم تفکر و سبک زندگی هفتم راهنمایی
سوالبا بررسی یافته های علمی دانشمندان، نمونه یا نمونه های دیگری از وجود نظم بین پدیده های آفرینش را بنویسید.
پاسخ- چرخهی حیات، یکی از نمونههای وجود نظم بین پدیده های آفرینش از کوچکترین ذرات تا بزرگترین پدیدههاست.
- نظام مند بودن حرکت خورشید و ماه و حرکت آن در مدارهای خود
- تکرار شدن شب و روز
- چرخهی آب
- نظم و تقارن در شکل هندسی گیاهان و سایر موجودات