جمعه , 28 اردیبهشت 1403 - 2:14 بعد از ظهر

بازار ارزهای دیجیتال چه موقع به مدار صعود باز خواهد گشت؟

زمستان کریپتو

C:\Users\intel\Desktop\خودم\ریپورتاژ امیر ییوسفی\بازار+ارزهای+دیجیتال+چه+موقع+به+مدار+صعود+باز+خواهد+گشت\شاخص.jpg

این مقاله توسط تیم زوم ارز گردآوری شده است. در صورتی که قصد دسترسی به اطلاعات تخصصی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین را دارید، لطفاً به پایگاه خبری و آموزشی زوم ارز سر بزنید. همچنین به شما دوست عزیز بگویم چنانچه قصد دارید از اخبار فوری ارز دیجیتال و تحلیل بیت کوین و تحلیل اتریوم مطلع شوید، به پایگاه خبری و آموزشی زوم ارز مراجعه کنید

در سال گذشته، بیت کوین بیش از 75 درصد ارزش بازار خود را از دست داد. بسیاری از سرمایه‌گذاران انحلال قریب‌الوقوع کل بازارهای ارز دیجیتال را پیش‌بینی می‌کردند. این در حالی است که برخی دیگر از سرمایه‌گذاران از این شرایط بازار برای خرید در قیمت‌های پایین استفاده می‌کنند. ما در اینجا قصد داریم به بحث در مورد علل افت بازار بپردازیم و پیش‌بینی‌های کارشناسان از زمان احتمالی برگشت روند بازار به مدار صعود را ارائه خواهیم کرد.

ناپایدار شدن محیط ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان

C:\Users\intel\Desktop\خودم\ریپورتاژ امیر ییوسفی\بازار+ارزهای+دیجیتال+چه+موقع+به+مدار+صعود+باز+خواهد+گشت\1.jpg

زمانی که همه‌گیری کووید در سال 2020 شتاب بیشتری گرفت، فدرال رزرو آمریکا تصمیم گرفت تا با کاهش نرخ بهره و افزایش عرضه دلار به بهبود وضعیت اقتصاد و متعاقباً بهبود وضعیت معیشتی مردم و فعالیت‌های کسب و کارها کمک کند. از این طریق، کسب و کارها در ایالات متحده با اثرات منفی همه‌گیری مقابله کردند و حتی شاهد رشد و رونق گرفتن برخی بخش‌های خاص نیز در این مدت بودیم.

در طول همین دوره، بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال با اقبال از سوی سرمایه‌گذاران خرد مواجه شدند. این روند تا حد زیادی در سرتاسر جهان دنبال شد و در آن مدت، شاهد رشد بازارهای بورس در کشور خودمان نیز بودیم. این جریان ورودی نقدینگی در بسیاری از بخش‌های دنیا باعث شد که قیمت بخش عمده‌ای از ارزهای دیجیتال من جمله بیت کوین به عنوان لیدر بازار به بالاترین حد تاریخی خود برسد.

با این حال، با شروع سال 2021، اثرات منفی تزریق نقدینگی زیاد به اقتصاد خود را نشان داد. پول ارزان باعث شد که نرخ تورم به تقریباً چهار برابر بالاتر از هدف‌گذاری‌ها برسد. در نتیجه، فدرال رزرو شروع به افزایش نرخ بهره (یعنی محدود کردن عرضه پولی) به منظور مقابله با افزایش نرخ تورم کرد. این به طور کلی یک نشانه بد برای دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند سهام و ارزهای دیجیتال است که منجر به عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران می‌شود.

اثرات افزایش نرخ تورم در جهان با شروع درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین تشدید شد. هر دو کشور جزو صادرکنندگان بزرگ مواد غذایی و انرژی در جهان به شمار می‌روند. جنگ میان دو کشور از یک سو و تحریم‌های غرب و اروپا علیه روسیه از سوی دیگر تأثیرات منفی قابل توجهی بر قیمت کالاهای اساسی مانند نفت و گندم گذاشت. انتظار می‌رود تا زمانی که جنگ ادامه داشته باشد، اقتصاد جهانی همچنان تحت تأثیر تبعات منفی آن خواهد بود.

سقوط ارز دیجیتال لونا

سقوط ارز دیجیتال لونا ضربه محکم دیگری بود که بر پیکره بازار ارزهای دیجیتال وارد شد. ارزش بازار این ارز دیجیتال با رشد خیره‌کننده آن به بیش از 18 میلیارد دلار رسیده بود. اما در ماه آوریل سال گذشته میلادی بود که ورق برگشت. استیبل کوین‌ها دارایی‌های ارز دیجیتال هستند که نوسانات اندک و ارزش پایداری دارند. از همین رو، علاقه‌مندان از آن‌ها به عنوان ابزاری برای حفظ ارزش پایدار سرمایه‌گذاری‌های کریپتو خود نسبت به سایر توکن‌ها استفاده می‌کنند. با این حال، UST استیبل کوینی ویژه بود، زیرا علاوه بر ارزش ثابت، ظاهراً بیست درصد بازده بدون ریسک را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کرد. ضمناً، برای آشنایی کامل با تعریف استیبل کوین می‌توانید به صفحه استیبل کوین چیست رجوع کنید.

پیشنهادی  راهنمای سفر به ایتالیا و شرایط ویزا و وقت سفارت ایتالیا

با این حال، ساز و کار پشت UST دقیق نبود و باعث شد که بازدهی آن ناپایدار باشد. از همین رو، طولی نکشید که منجر به شکست کل طرح شد. فروپاشی ترا باعث شد که میلیاردها دلار پس‌انداز سرمایه‌گذاران خرد از بین برود. تصمیم تیم توسعه دهنده برای دی پگ کردن ترا از دلار آمریکا و استفاده از ذخایر بیت کوین آن‌ها کافی نبود و نتوانست به حفظ اعتماد در بازار کمک کند.

به علاوه، این مشکل فقط گریبانگیر سرمایه‌گذاران خرد نشد. پلتفرم‌های CeFi مانند سلسیوس و بلاک‌فای با فارمینگ سپرده‌گذاری‌های مشتریان بازدهی بیست درصدی داشتند که سقوط UST در نهایت منجر به ورشکستگی آن‌ها شد. ضمناً، وام‌دهندگان و سرمایه‌گذاران بزرگی مانند Three Areows Capital و Jump Crypto همگی شاهد صفر شدن دارایی Terra خود بودند. در نتیجه، 40 میلیارد از ارزش بازار ارزهای دیجیتال کاسته شد.

چالش‌های نظارتی

دولت‌ها در تلاش هستند تا قوانینی نظارتی را به خاطر نوسانات شدید بازار ارزهای دیجیتال تصویب کنند. در ژانویه 2022، بانک مرکزی روسیه پیشنهاد داد که ماینینگ و استفاده از ارزهای دیجیتال در خاک روسیه ممنوع شود. در ماه مارس همان سال، دولت مرکزی هند مالیات 30 درصدی را برای نقل و انتقال دارایی‌های دیجیتال وضع کرد. چنین اقداماتی از سوی دولت‌ها تنها باعث افزایش ترس سرمایه‌گذاران شده و آن‌ها از سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال عقب‌نشینی می‌کنند.

این صنعت همچنین تحت تأثیر منفی اقدامات نظارتی اخیر توسط مقامات آمریکا قرار گرفت. ممنوعیت فعالیت Tornado Cash توسط OFAC و متعاقباً سانسور کردن آدرس‌های کریپتو مرتبط با آن سیگنال وحشتناکی را به کل صنعت ارزهای دیجیتال مخابره کرد. سازمان SEC و CFTC آمریکا نیز اقدامات اجرایی برجسته‌ای را علیه پروژه‌های مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال انجام دادند.

اگرچه شاید تمامی اقدامات این چنینی تأثیر بدی نداشته باشند (چرا که برخی اقدامات با هدف از رده خارج کردن کلاهبرداران صورت گرفته‌اند)، اما چنین قوانین اجرایی تنها باعث ایجاد عدم اطمینان بیشتر در بین بازیگران این صنعت می‌شود. البته در حال حاضر به نظر می‌رسد که از شدت تلاش دولت‌ها برای تدوین مقررات نظارتی در جهت شفاف‌سازی بازار تا حد زیادی کاسته شده است.

سقوط FTX

C:\Users\intel\Desktop\خودم\ریپورتاژ امیر ییوسفی\بازار+ارزهای+دیجیتال+چه+موقع+به+مدار+صعود+باز+خواهد+گشت\2.jpg

FTX از همان بدو ورود به بازار جاه طلبی‌های زیادی را دنبال می‌کرد. در یازده نوامبر، صرافی FTX به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های متمرکز در حوزه ارزهای دیجیتال اعلام ورشکستگی کرد. این اتفاق باعث شد که تنها در عرض سه روز دویست میلیارد دلار از ارزش بازار ارزهای دیجیتال کاسته شود. عمده درآمد این صرافی از کارمزد معاملات بود.

پیشنهادی  برای درمان سر گیجه چه بخوریم؟

قبل از راه‌اندازی FTX، سم بنکمن فرید، مؤسس FTX، شرکت تریدینگ خود را به نام Alameda Research داشت. پس از رشد FTX، سم بنکمن فرید از موقعیت خود در شرکت Alameda Research کناره‌گیری کرد. با این حال، مشخص شد که اگرچه این دو شرکت به لحاظ حقوقی دو شرکت جدا از هم بودند، اما در واقعیت هر دوی آن‌ها یک شرکت و تحت کنترل سم بنکم فرید هستند.

بر اساس آمار منتشر شده، ترازنامه Alameda نشان از بدهی 8 میلیارد دلاری این شرکت داشت. به عبارت دیگر، اگر قیمت FTT سقوط می‌کرد، Alameda در کنار FTX با مشکل بزرگی مواجه می‌شد. همچنین، گمانه‌زنی‌هایی وجود داشت که FTX به طور غیر قانونی سپرده‌های مشتریان را به‌صورت وام در اختیار شرکت Alameda قرار داده و در مقابل توکن‌های FTT را به عنوان وثیقه دریافت کرده بود (بعداً مشخص شد که این گمانه‌زنی حقیقت داشته است). هنگامی که سرمایه‌گذاران متوجه خطر شدند، میزان برداشت‌ها از سوی مشتریان افزایش یافت.

با وجود این، میخ واقعی را مدیر عامل بایننس به تابوت FTX کوبید. مؤسس بایننس اعلام کرد که قصد دارد تمامی توکن‌های FTT خود را در تاریخ 7 نوامبر به فروش برساند. همین موضوع باعث شد تا تقریباً تمامی مشتریان شروع به برداشت وجوه خود از صرافی FTX کنند.

متعاقباً، FTX همراه با پلتفرم‌های دیگری چون بلاک‌فای با کمبود نقدینگی مواجه شدند و جوابگوی برداشت‌های مشتریان نبودند. FTX مجبور شد تا دارایی‌های موجود در ترازنامه خود را نقد کند. تمامی صندوق‌ها یا طرف‌هایی که در شرکت‌های Alameda و FTX سرمایه‌گذاری کرده بودند یا توکن‌های FTT را به عنوان دارایی در ترازنامه خود ثبت کرده بودند، حالا مجبور بودند که آن‌ها را نقد کنند.

کسب و کارهایی که برای سرمایه‌گذاری به FTX روی آورده بودند، دیگر به وجوه خود دسترسی نداشتند. تمامی طرفینی که در این دو شرکت سرمایه‌گذاری کرده بودند، در معرض خطر بودند. وام دهندگان به FTX و Alameda اکنون دیگر با بدهی‌های غیر قابل وصول مواجه شده بودند. به طور خلاصه، اقدامات FTX به یک رویداد فاجعه بار دیگر برای کل بازار کریپتو تبدیل شد.

1 ناپایداری محیط ژئوپلیتیک و اقتصاد کلان
2 سقوط Terra LUNA
3 چالش‌های نظارتی
4 ورشکستگی FTX
5 از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار

چه عواملی در روند آتی بازار کریپتو مؤثر خواهند بود؟

C:\Users\intel\Desktop\خودم\ریپورتاژ امیر ییوسفی\بازار+ارزهای+دیجیتال+چه+موقع+به+مدار+صعود+باز+خواهد+گشت\3.jpg

اگرچه در شرایطی که بازار روند نزولی به خود گرفته است، می‌توان به فکر خرید با قیمت‌های پایین‌تر بود، اما به نظر می‌رسد که وضعیت کلی نشان از افت بیشتر بازار داشته باشد. دو دلیل برای این پیش‌بینی از روند بازار می‌توان برشمرد.

نخست، شرایط اقتصاد کلان جهانی همچنان برای دارایی‌های پرریسک مانند ارزهای دیجیتال نامطلوب است. تورم 5 درصد بالاتر از هدف‌گذاری فدرال رزرو است و انتظار می‌رود که همچنان شاهد افزایش نرخ تورم در سطح جهان باشیم. به علاوه، افزایش قیمت سوخت در زمستان را داریم که می‌تواند متعاقباً باعث افزایش نرخ تورم در آمریکا و به خصوص اروپا شود. این به نوبه خود باعث افت بیشتر بازارها به خصوص بازار کریپتو خواهد شد.

پیشنهادی  جواب سوالات درس سوم علوم تجربی سوم ابتدایی

دلیل دوم که از قضا اهمیت بیشتری هم دارد، از دست رفتن اعتماد سرمایه‌گذاران بالأخص سرمایه‌گذاران نهادی به خاطر سقوط لونا و فروپاشی اف تی ایکس است. بدون ورود «پول هوشمند»، بعید است که بازار دوباره به اوج قبلی خود بازگردد. اگرچه هدف اولیه پول هوشمند صرفه‌جویی و هدر ندادن سرمایه در دوره‌های عدم اطمینان اقتصادی است، اما بازیگران بزرگ تلاش خواهند کرد تا از ریسک‌های قابل ملاحظه‌ای که بازار ارزهای دیجیتال به همراه دارد، اجتناب کنند. مخلص کلام، اعتماد بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد به بازار کریپتو از بین رفته است و شاید هیچ موقع برنگردد.

زمستان کریپتو چه موقع به سر خواهد آمد؟

C:\Users\intel\Desktop\خودم\ریپورتاژ امیر ییوسفی\بازار+ارزهای+دیجیتال+چه+موقع+به+مدار+صعود+باز+خواهد+گشت\4.jpg

دادن پاسخ کوتاه به این سؤال دشوار است. از یک طرف، بلاکچین یک فناوری جدید و نوآورانه است که پتانسیل بسیار زیادی دارد. از طرف دیگر، این صنعت با موانع بزرگی من جمله موانع نظارتی مواجه است که بایستی بر آن‌ها غلبه کند.

با توجه به اتفاقات چند وقت گذشته، مسائل گوناگون زیادی در بازار کریپتو نیاز به اصلاح دارند. توسعه‌دهندگان بایستی به دنبال بهبود امنیت پروژه‌های خود باشند. حسابرسی‌های مالی باید اولویت‌بندی شوند تا از تکرار فجایعی مانند لونا و اف تی ایکس جلوگیری شود. قانون‌گذاران باید قوانینی را برای مجازات کردن صاحبان مشاغلی که به طور غیر قانونی سرمایه مشتریان را به خطر می‌اندازند، تدوین و اجرا کنند. شاید مهم‌تر از همه، اعتماد و اطمینان از دست رفته سرمایه‌گذاران باید دوباره برگردانده شود.

با این حال، تحلیلگران بر این باورند که پس از یک دوره تثبیت طولانی، روزهای بهتری برای بازار کریپتو در راه خواهد بود. مانند همه بازارها، بازار کریپتو نیز چرخه خود را دارد. به لحاظ تاریخی، بیت کوین همیشه در بازاری پیشرو است که در آن پاداش استخراج بیت کوین به نصف کاهش می‌یابد. علاوه بر این، رویداد هاوینگ بعدی بیت کوین در سال 2024 است که پیش‌بینی می‌شود فدرال رزرو تا آن زمان نرخ بهره را کاهش خواهد داد. هر دوی این فاکتورها خبر از برگشت روند بازار به مدار صعود می‌دهند. همراه با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، این محرک‌ها می‌توانند آغازگر روند صعودی بعدی باشند.

حال شاید تنها سؤال این باشد که بیت کوین چقدر بالا خواهد رفت. طبق برخی پیش‌بینی‌ها، بیت کوین حتی قیمت میلیون دلار را نیز به خود خواهد دید. با این حال حدود نیمی از فعالان این حوزه معتقد هستند که هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. نظر شما چیست؟

منبع: زوم ارز

 

نظر شما درباره این پست چیست ؟

به این پست امتیاز دهید!

امتیاز کلی 0 / 5. رای دهندگان: 0

اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهد

دیدگاهتان را بنویسید