جواب سوالات فصل 2 علوم تجربی هفتم راهنمایی
فعالیت صفحه ۷ علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
شکل زیر، جرم چند چیز مختلف در اطراف ما را نشان میدهد. چرا جرم برخی با گرم و جرم بعضی با کیلوگرم ثبت شده است؟
پاسخ
از آنجایی که کیلوگرم نسبت به گرم واحد بزرگتری میباشد، چیزهای سنگینتر (با جِرم بیشتر) را با کیلوگرم ثبت کرده است و چیزهای سبکتر (با جِرم کمتر) را با گرم نمایش داده است تا دقت اندازه گیری افزایش پیدا کند.
جواب صفحه 8 علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
با استفاده از ترازو و نیروسنج، جرم و وزن هریک از مواد زیر را اندازه گیری کنید. قبل از اندازه گیری جرم تخمینی خودتان را بنویسید.
پاسخ
ردیف | نام ماده | جرم تخمینی (کیلوگرم) |
جرم اندازهگیریشده (کیلوگرم) |
وزن اندازهگیریشده (نیوتون) |
1 | گردو | 0.02 | 0.013 | 0.1 |
2 | پرتقال | 0.15 | 0.25 | 2.5 |
3 | گوشی همراه | 0.15 | 0.15 | 1.5 |
4 | کتاب علوم | 0.3 | 0.20 | 2 |
فعالیت صفحه ۸ علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
چرا طول مداد با سانتیمتر، قطر نوک آن با میلیمتر، طول حیاط با متر و فاصلهی تهران تا مشهد با کیلومتر بیان شده است؟
پاسخ
چون طول مداد بیشتر از قطر نوک مداد است و طول حیاط خیلی کمتر از فاصله ی ترهان تا مشهد است، به همین دلیل نمیتوان برای نوک مداد که قطرش بسیار کوچک است از کیلومتر یا واحد دیگری جز میلیمتر استفاده کرد. یا مثلاً برای طول حیاط مدرسه که فقط چندمتر است منطقی نیست که از واحد کیلومتر استفاده کنیم.
واحد باید با اندازهی جسم متناسب باشد. همانگونه که برای واحد جرم این تناسب را رعایت کردیم، برای واحد طول نیز باید رعایت کنیم. برای اینکه اندازهها دقیق بیان شوند، باید برای هر یک از واحد مناسب استفاده کرد.
قطر نوک مداد در حد میلیمتر، طول مداد در حد سانتیمتر، طول حیاط مدرسه در حد متر و مسافت تهران تا مشهد در حد کیلومتر است.
فعالیت صفحه ی 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
با استفاده از استوانه ی مدرج و آب، حجم یک سنگ کوچک را اندازه بگیرید و درباره ی روش اندازه گیری خود توضیح دهید.
پاسخ
کمی آب در استوانهی مدرج میریزیم و حجم آن را (از روی خطوط مُدَرَّج روی استوانه) میخوانیم و یادداشت میکنیم. سپس سنگ را نیز داخلِ استوانهی مدرج انداخته و دوباره حجم را میخوانیم و یادداشت میکنیم. حال این دو عددی که یادداشت نمودیم را از یکدگر منها میکنیم. حاصل تفریق به دست آمده نشاندهندهی حجم سنگ میباشد.
فعالیت صفحه 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
چند مکعب هم اندازه ی چوبی، فلزی و… بردارید و با اندازه گیری جرم و حجم آنها جدول را کامل کنید.
پاسخ
مکعب | مکعب چوبی | مکعب فلزی | مکعبِ (شیشهای) |
جرم (گرم) | 1.5 | 16 | 5 |
حجم (سانتیمتر مکعب) | 2 | 2 | 2 |
جرم بر حجم (گرم بر سانتیمتر مکعب) | 0.75 | 8 | 2.5 |
فعالیت صفحه 9 علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
الف) نسبت جرم به حجم کدام بیشتر است؟
پاسخ
مکعب فلزی
سوال
ب) چه رابطه ای بین این نسبت و فرو رفتن در آب وجود دارد؟
پاسخ
هرچه نسبتِ جرم به حجمِ مادهای بیشتر باشد، آنگاه آن ماده بیشتر در آب فرو میرود.
نسبتِ جرم به حجم را چگالی میگویند. چگالی آب 1 گرم بر سانتیمتر مکعب است. مادهای که چگالی آن بیشتر از 1 باشد در آب فرو میرود و جسمی که چگالیاش کوچکتر از 1 باشد بر روی سطح آب شناور باقی خواهد ماند.
خود را بیازمایید صفحه 10 علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
دانش آموزی برای به دست آوردن چگالی یک کلید نخست با ترازو جرم آن را اندازه گیری کرد (12g) سپس حجم آن را با استفاده از یک استوانه مدرج و مقداری آب اندازه گرفت. با توجه به اعداد روی شکل، چگالی کلید را حساب کنید.
پاسخ
جرم کلید = 12 گرم
حجم کلید = (حجم آب + حجم کلید) – حجم آب = 53 – 50 = 3 سانتی متر مکعب
چگالی کلید = جرم کلید ÷ حجم کلید = 12 ÷ 3 = 4 گرم بر سانتی متر مکعب
بنابراین همانطور که در محاسبات فوق مشاهده کردید، چگالی کلید 4 گرم بر سانتی متر مکعب میباشد.
فعالیت صفحه 10 علوم تجربی هفتم راهنمایی
سوال
دانش آموزی برای به دست آوردن چگالی یک سنگ کوچک، ابتدا جرم آن را با ترازو اندازه میگیرد و مقدار ۴۰۰ گرم را به دست میآورد، سپس آن را درون استوانه ی مدرج که ۵۰۰ سانتیمتر مکعب آب دارد، میاندازد. سطح آب روی ۶۰۰ سانتیمتر مکعب قرار میگیرد. چگالی سنگ چقدر است؟
پاسخ
جرم سنگ = 400 گرم
حجم سنگ = مجموع حجم آب و سنگ منهای حجم آب = 600 – 500 = 100 سانتی متر مکعب
چگالی سنگ = جرم سنگ ÷ حجم سنگ = 400 ÷ 100 = 4 گرم بر سانتی متر مکعب
بنابراین همانطور که در محاسبات بالا هم مشاهده کردید، چگالی سنگ 4 گرم بر سانتی متر مکعب به دست آمد.
جواب سوالات فصل 2 علوم تجربی هفتم راهنمایی